Informații de ultimă oră indică o depreciere insurmontabilă a competivității statelor din Uniunea Europeană (UE) în raport cu Rusia. Cu toate că în primele nouă luni ale acestui an deficitul comercial UE versus Rusia a scăzut în termeni nominali, ponderea acestui deficit în totalul deficitului comercial al UE în raport cu restul lumii (deficit extra - UE) a atins un record istoric: 76,4%. Datele prezentate în continuare reflectă această disfuncție critică a UE și mai ales a Zonei Euro (ZE) în comerțul cu Rusia. deficit comercial (miliarde euro)
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 (nouă luni) | |
UE versus Rusia | 55,9 | 73,5 | 52,5 | 74,5 | 90,8 | 65,5 |
Extra - UE | 202,1 | 265,4 | 134,8 | 174,3 | 162,7 | 85,7 |
Sursa datelor: Eurostat, Newsrelease, 188/2012, 19 December 2012. În acest context, este de subliniat că doar 10 din statele membre în UE (Danemarca, Estonia, Irlanda, Cipru, Estonia, Letonia, Luxemburg, Malta, Auistria și Slovacia) au înregistrat în primele nouă luni ale acestui an foarte mici excedente în comerțul cu Rusia, valoareea totală a cestor excedente fiind de numai 2,910 miliarde de euro (!), pe când celelalte 17 state din UE au înregistrat în aceeași perioadă un deficit total de 68,368 miliarde de euro în comerțul cu Rusia. Un clasament al țărilor din UE care au înregistrat în primele nouă luni ale acestui an cele mai mari deficite (miliarde de euro) în comerțul cu Rusia implică următoarea ordine: Olanda (15,939), Polonia (10,195) Italia (6,612), Spania (3,886), Bulgaria (3,516), Finlanda (3,443), Regatul Unit (3,288), Suedia (3,258), Lituania (2,843), Ungaria (2,763), Grecia (2,761), Slovacia (2,540). Belgia (2,160), Franța (1,652), Germania (1,348), România (0,994), Cehia (0,891), Portugalia( 0,279). Pe de altă parte, competivitatea extrem de scăzută , cu excepția Germaniei, a statelor din UE în raport cu Rusia nu reprezintă un caz singular. O disfuincție și mai gravă o reprezintă uriașele deficite înregistrate după 2006 de către statele din UE în comerțul cu China, deficite care nu au putut fi acoperite prin excedentele inregistrate în comerțul cu SUA. sold comercial (miliarde euro)
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
UE versus China | -160,840 | -169,611 | -131,844 | -169,253 | -156,938 |
UE versus SUA | 82,193 | 65,183 | 48,843 | 69,300 | 72,728 |
Sursa datelor: Eurostat, International trading data. Ce concluzii pot fi formulate pe baza datelor precedente ? În primul rând, este evident faptul că marea majoritate a statelor din UE și ZE au inregistrat în ultimii șase ani un colaps al competivității în comerțul cu China și Rusia, ceea ce a determinat o criză financiară și economică cu efecte devastatoare. În al doilea rând, este la fel de evident faptul că nici guvernele statelor membre, nici Comisia Europeană, nici Parlamentul European și nici Banca Centrală Europeană nu s-au dovedit capabile în toți acești ani să identifice și să contracareze cauzele acestui colaps al competivității companiilor din ZE și din UE în China și în Rusia. În aceste condiții, politicile de austeritate fiscală impuse de Germania și de Fondul Monetar Internațional în ZE și în UE au amplificat dimensiunile dezastrului. Din aceste motive, fezabilitatea financiară a ZE și a UE în ansamblu a devenit extrem de problematică. Dacă comparăm valoarea exporturilor cu cea a deficitelor înregistrate în ultimii șase ani de statele din ZE și din UE în comerțul cu China și Rusia, rezultă în mod cert că supraviețuirea ZE și a UE implică înainte de orice o rapidă dublare a exporturilor europene în China și în Rusia. Nimic altceva nu poate asigura existența pe termen lung a ZE și a UE. Dar vor fi capabile cele 27 de state din UE să realizeze acastă performanță miraculoasă ? Aceasta este întrebarea ! Dr. Ing. Nicolae Țăran